Publicaties
Het openbare eindrapport FLEET
Het samenwerkingsproject FLEET werd begin 2024 afgerond. Lees meer over de resultaten van het project in het openbare eindrapport.
De potentie van slim laden van batterij-elektrische bussen
Met slim laden kunnen batterij-elektrische bussen goedkoper en groener worden geladen. Hier wordt het effect van verschillende oplaadstrategieën voor batterij-elektrische busparken op de oplaadkosten en de belasting van het elektriciteitsnet onderzocht in drie depots van busmaatschappij Qbuzz in Nederland. Het slim laden van bussen kan kosten aanzienlijk verlagen, ie het volledige artikel voor meer details.
Hoe slim laden van elektrische auto’s oplaadkosten kan verminderen
2022 - Hoe kun je met slim laden van elektrische auto's meedoen aan het bieden op elektriciteitsmarkten zodat oplaadkosten worden verminderd? Onderzoeker Brinkel en collega's beschrijven een methode voor het bepalen van de optimale biedstrategie voor een vloot elektrische voertuigen met bepaalde onzekerheid, met behulp van een scenario-gebaseerd stochastisch optimalisatiealgoritme. Zij stellen hier voor een vloot elektrische auto's te modelleren als een virtuele batterij.
Deelauto’s kunnen netcongestie oplossen
Januari 2022 - Deze studie stelt een systeem voor om congestie op het net te verminderen door alleen gedeelde elektrische voertuigen te gebruiken en beoordeelt het technisch-economische potentieel van dit systeem.
Impact van COVID-19 maatregelen op EV laden
2021 - Dit artikel biedt inzicht in toekomstige congestieniveaus van het net met verschillende adoptiesnelheden van EV's en verschillende mate waarin de werkactiviteiten permanent verschuiven naar huis na de COVID-19 lockdown.
Wat is het effect van netcongestie voorspellingen?
2021 - Deze studie stelt een kader voor om netcongestie te verminderen met behulp van EV slim opladen, door gebruik te maken van day-ahead voorspellingen van de netbelasting.