Slim laden en de EV-rijder: webtalk gedragsonderzoek ElaadNL
Gedragsanalist Lotte Gardien onderzoekt voor ElaadNL, projectpartner binnen FLEET, de adoptie van slim laden door EV-rijders. Wat is voor EV-rijders belangrijk bij de ontwikkeling van slim laden en hoe zou slim laden idealiter vormgegeven moeten worden? In de ElaadNL webtalk Elektrisch vervoer vanuit antropologisch oogpunt presenteert Gardien de voorlopige conclusies van haar onderzoek en kijkt met een antropologische blik naar elektrisch rijden en de EV-rijder. Ze zoomt in op elementen als transparantie, controle en gebruikersgemak.
> Bekijk de webtalk:
Slim laden in de praktijk
Slimme laadpalen en elektrische auto’s worden een steeds groter onderdeel van een duurzaam energiesysteem in wijk en stad. EV-rijders krijgen in de praktijk steeds vaker te maken met slim laden. Slim laden wil zeggen dat elektrische auto’s laden op de meest gunstige momenten. Dit zijn de momenten waarop veel duurzame energie beschikbaar is of wanneer de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk laag is. Dit kan betekenen dat elektrische auto’s op sommige momenten extra snel en andere momenten juist langzamer laden. Slim laden wordt momenteel toegepast op de laadpalen van FLEET. Indien EV-rijders hun auto toch sneller volgeladen willen hebben, hebben zij op de FLEET-laadpalen de mogelijkheid om op elk gewenst moment te laden op vol vermogen. Dit kan door het scannen van een QR-code op de laadpaal.
FLEET gebruikersonderzoek
Maar wat is voor de EV-rijders belangrijk als het gaat om slim laden? Wat beweegt en motiveert EV-rijders en wat zijn juist belemmeringen om slim te laden? Hoe belangrijk zijn elementen als transparantie (weten waar je aan toe bent als EV-rijder), controle over de slimme laadsessies en gebruikersgemak voor EV-rijders? Het beantwoorden van deze vraagstukken is van belang om te zorgen voor een hoge adoptie van slim laden door EV-rijders. Binnen FLEET voeren projectpartners Universiteit Utrecht, Utrecht Sustainability Institute, Smart Solar Charging, Stedin en ElaadNL gezamenlijk gebruikersonderzoek uit. Hierbij kijken zij onder meer naar de ervaring van EV-rijders met de slimme laadpalen, de variërende laadsnelheden en de functie om sneller te laden. Het onderzoek wordt in 2021 en 2022 uitgevoerd met 200 laadpalen in de stad Utrecht.